Statcounter

onsdag, mars 23, 2022

Ris i repris

Faktiskt gör det mig inte så mycket att släpa taggigt ris från tomten runt stugan. Ja, tomt och tomt... det är ytterst lite som är gräsmattetomt, resten är vildtomt men måste hållas undan från sly för att inte växa igen helt, vi vill ju se rådjuren, vildsvinen och älgarna nere på ängen. Maken kör röjsågen och jag röjer upp. Jobbigt är det, men fint blir det! Känns att det är vår när vi röjer. 

Det står några björkar i skogskanten och förra året kom jag på hur jag lätt och snabbt kan få mig en god drink av björksav. En droppe i sekunden - blev nästan 4 dl idag. Så pigg som förra våren när jag drack en slurk om dagen i ett par veckor, har jag aldrig varit. 

Häromdagen solade sig en sorgmantel på lönnstammen. Idag satt där tre nässelfjärilar och poserade villigt. 
I förrgår såg jag de första - i dag var det massor. Så ljuvligt. Jag tog många njutarpauser. 
Fem eller sex lass körde jag undan. Det låter inte så mycket - men betänk att jag böjt mig ner och plockat upp varenda pinne och klippt med sekatören där de falska björnbären slängt ut flera meter långa slanor som växt fast. Känns i ryggen. Som väl är, är det inga tunga lass att köra till risplatsen som ligger väl gömd i skogen. 
Jag förstår att mina kära läsare undrar hur det går med miniatyrlusthuset aka konstinstallationen. Jodå, det går framåt. Jag har en del jag måste lösa först bara. Obs! Det står uppochner nu. 

Som jag sa: "ris i repris". Den här bilden är tagen första våren i stugan, 2017, i maj. Jag har fått en viss vana vid att röja ris... Fast då fanns det mycket mer eftersom så många döda trän fälldes (inte av oss). Jättebra motion! Jag har träningsvärk överallt. 

10 kommentarer:

Vonkis sa...

Man får passa på att fota fjärilarna så här års när det är lite slöa och sitter på tork.

Vi använde en kompostkvarn till en del ris på lotten ifjol. Det var väldigt roligt att köra ner kvistar och grenar i den men den var tyvärr rätt sliten så den gick sönder strax efter. Men det är något jag kan rekommendera :-)

Björksav och frön från brännässlor, det kommer inte vara någon hejd på dig framöver!

Bloggblad sa...

Vi har en kompostkvarn hemma i stan, men runt stugan är det bara för mycket. Vi kör undan eländet långt nedanför p-platsen så det inte syns. Kanske till glädje för insekter? Hemma i stan körs maskinen en hel del.

Bloggblad sa...

Vonkis: ja, jägarns vad pigg jag ska bli!

Annika sa...

Så fint det är med den tidiga våren.
ÅÅÅ jag njöt av de blåsippor jag såg i backarna när jag var hemma.
Underbara.
OCH så fint väder som det var. LYCKA!!
WOW, coolt att du tappar björkar på sav! Nyttigt och kanske även gott? Vet ju hur björksocker smakar men har aldrig druckit saven direkt.
Att röja ris är bra, omedelbart resultat + träning på kuppen :-)

Bloggblad sa...

Annika: skönt att du fick lite svensk vår!
Björksaven smakar faktiskt väldigt likt vatten. Jag skulle nog inte märka någon skillnad vid blindtest. Men eftersom jag vet att det är så mycket nyttigt i den, smakar den lite godare.
Nu kom vintern tillbaka, inte så kul att vara ute vid stugan då. Hoppas att det blir vår igen snart.

Unknown sa...

Oj vad ni jobbar på! Så roligt att du har provat björksav. Det skulle verkligen vara kul att testa! Jag har tänkt tanken några gånger med den björk vi har i trädstråket preciiis utanför tomtgräns, men är för hederlig...

Falska björnbär måste jag googla på.

Bloggblad sa...

Jag är säker på att björkarna inte tar skada. För lite privat bruk skulle ingen bry sig. Jag frågade skogvaktaren om jag fick ta kåda från granarna (som inte står på vår tomt), han sa att jag kunde ta så det inte syns från vägen. Kådsalva är himla bra! Funkar mot alla hudåkommor.

mossfolk sa...

Ja här hade jag visst också blivit okänd. Jag laddade upp en youtube-film för jobbets räkning med det Google-konto jag har via arbetet. Nu hoppar tydligen min dator automatiskt över på det kontot varje gång jag ska kommentera på blogger.

Bloggblad sa...

mossfolk: Det kan nog var lite känsligt om björkarna står vid ett gångstråk, men det brukar finnas björksly lite varstans i skogsområden. Kanske inte så känsligt där.

Jag väntar på att få åka ut och hämta lite mer och förhoppningsvis bli superpigg, men vädret verkar bli ganska kyligt och blött i veckan... då är det inte roligt att vara där när stugan ännu inte är uppvärmd och iordningställd.

Musikanta sa...

Underbara bilder! Blåsippan är min favoritblomma. Jag skulle verkligen behöva lite björksav känns det som. Men det hjälper nog inte för mig.