Statcounter

lördag, mars 04, 2023

Från veckan i Estland

Jag älskar hus - jag tycker att vartenda hus uttrycker något, som om de vill berätta om vad som hänt i huset, vilka som har bott där och vad det har betytt. Den här kärleken till byggnader får mig nästan att tro att jag varit byggmästare i ett tidigare liv, trots att jag inte tror på tidigare liv. 

Alltså fotade jag en mängd hus under resan till Estland, både i Pärnu, där jag var på SPA med min kompis Bibi, och på den två timmars långa bussresan mellan Pärnu och Tallin. Min mobil har lagt in dem huller om buller, tyvärr. 

Utmed vägen till Tallin

I utkanten av Tallin bestämdes för länge sen att man inte fick fälla några träd - utan bygga ändå så gott det gick. På vissa hus hade man skurit ut delar av taket för att ett träd behövde utrymmet. Så mörkt det ska ha varit i vissa rum! Åldern på husen i det här området varierade starkt - stilen och färgerna också. 

Det här var ute på landet utmed stora vägen. 

Här är trädområdet igen. 

Utmed landsvägen. 

Det här huset byggde en rik man i Pärnu med ett torn för att hans hustru skulle kunna sitta uppe i tornet och titta "hemåt" över havet - jag fattade inte om hon kom från Lettland eller någon ö. 

Skogsparken nära Tallin

Ett hus jag gillade extra. 

Modern bebyggelse i Pärnu. 

Också ett bo utmed landsvägen. Jag såg tre. Men ingen stork var hemma. 

Det här fick inte högsta poäng. 


I det här lilla huset fanns en spritkiosk. Det var knökfullt med hyllor och alkohol i alla former. Men samma priser som på båten. 

Det här låg i Pärnu. Mysigt! 

Arkitektglädje i Pärnu - bredvid det moderna gråa som jag visade tidigare. 

Lite marsipantårtekänsla. 

Mer från trädparken. På några foton från den här parken syns öht inte husen genom alla buskar. 


5 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Det trista i sammanhanget är väl att många av de här vackra husen får förfalla för folk har inte råd att underhålla dem. Har sett samma sak i Lettland.

Bloggblad sa...

K-häxan: Troligen är det så, men jag hörde också att väldigt många ryssar äger hus i Pärnu, som sommarstugor, och nu är gränsen stängd sedan kriget startade, så dessa hus står obebodda och får sakta förfalla.
Det var mycket dyrare i alla affärer än jag trodde, med tanke på att det såg ganska torftigt ut. Kläder var billigare, och glasögon (en medresenär köpte för halva priset mot hemma). Men jag tog ett varv i ett varuhus och studerade priser och billigt var det inte.

Förvånansvärt många fina blanka stora bilar, med tanke på antalet ruffiga hus. Jag blev ju lite nyfiken på hur folk lever och har det ekonomiskt. SPA-vistelsen var billig - men allt som man kunde köpa till av massage/skönhetsbehandlingar var samma pris på som hemma.

Äventyret framtiden sa...

Hus är fascinerande. De är ju snudd på lite mänskliga ;)har själ.
Marsipantårtehuset skulle jag kunna tänka mig att bo i.
Men också flera av de andra som du visar.
Kriget har säkert bidragit till att priserna är dyrare i Estland också, samt att det är populärt att åka dit för att gå på SPA.
Du kanske tänker bli byggmästare i nästa liv?;) och förbereder dig för detta i det här livet. Man kan ju aldrig veta så noga..

Musikanta sa...

Intressant med alla dessa hus men konstigt att man inte får fälla några träd. Det måste som du skriver bli väldigt mörkt inomhus. Man får ju inte glömma heller att den svenska kronan har minskat i värde. Allting var mycket dyrare i Frankrike än när vi var där förra gången.

Bloggblad sa...

Äventyret i framtiden: Förmodligen gör kriget sitt - och säkert också att många turister kommer, vi som turistar ger säkert intrycket att vi har hur mycket pengar som helst...
Jag såg väldigt många flotta och nya bilar, men många hus såg ut att behöva mer omvårdnad - jag funderar på om det känns bättre att lägga pengar på statusprylar? Jag läste om att de fattigaste delarna av GB, satsade folk på flotta barnvagnar, för det låg inom det prisläge där man kunde visa upp sin förmåga, så det blev en tävling om flottaste barnvagnen. Bilar låg inte alls inom räckhåll.

ja du - vem vet vad jag sysslar med i nästa liv.... :)

Musikanta: Det där med träden var bara (vad guiden sa) i utkanten av Tallin.

Visst påverkar det att våra pengar inte är så mycket värda längre - men jag tror inte att lönerna överlag i Estland ligger på samma nivå som våra. Kanske tur för dem att det kommer mycket turister!