Statcounter

måndag, juli 17, 2023

Kampen mot naturen

Kampen mot naturen låter ju inte så bra. Vi ska väl kämpa FÖR naturen? Men ... om jag nu vill ha lite varierande blommor som uppskattas av fjärilar och bin och som kan ge mig glädje i små buketter i stugan, så blir det en kamp mot ogräset som växer fullständigt ohejdat och ovattnat . 
Här, mot skogen, bredvid lusthuset gjorde jag en enkel rabatt för några år sedan. Oj, vad fint det blommade med höga rosenskäror utanför redan första sommaren. Tidigt i våras byggde jag en liten extra rabatt där jag skulle sätta luktärter. 

Och i slänten nedanför lusthuset skulle det vara roligt med färgglada sommarblommor.

Blommorna ska jag inte klaga på - trots att det bara blev fem olika fast det var minst tio olika på påsens bild. 

Fjäril på besök

Flera "buketter" med malva har trängt sig upp i den totalt söndertorkade gräsmattan. Inga krav på vare sig jord eller vatten. 

Jag har ringat in mina rabattbyggen - för de syns inte annars i all grönska. Det är smällbär och syren och lönnar som tar sig där det inte finns någon jord. Och där ingen vattnar när det inte regnar. 

Här har såväl rosenskäran som luktärterna kommit en bit på väg - noggrant vattnade vid varje besök - men lönnen, som inte får en droppe, den frodas ännu mer. Och nässlorna framför rabatten, som jag röjt bort flera gånger, de bryr sig inte... fullt ös på växtligheten. I rabatten kommer nya smällbärsgrenar... 

Det känns som om naturen vill säga mig nåt - kanske "låt bli!" Buketten här nedanför är plockad av enbart vildblommor, men de slutar att blomma mitt i sommaren. Det är då jag vill bjuda på lite mer nektar. 
 

2 kommentarer:

Vonkis sa...

Känner med dig, det är otroligt frustrerande med oönskade växter som kommer där man vill ha sina fina blommor. Men det är bara att fortsätta riva upp och riva upp och riva upp...

De där fröblandningarna verkar vara rent lurendrejeri. Det enda som kom upp från den ängsblommepåse jag slängde ut var klint.

Bloggblad sa...

Vomkis: blåklint fanns med, men de fick nog trängas lite för mycket. Ska så glesare nästa gång - om jag inte ger upp.