Statcounter

torsdag, februari 02, 2023

Förändringar

Jag vet att jag skrivit om min fina skogsväg som nu är nästan helt nedsågad. Det finns några enstaka tallar kvar, men inte tillräckligt många för att det ska kallas ”överhållen skärm”. Då är det så pass många kvar att kronorna nästan tycks täcka luftutrymmet upptill. Jag har lärt mig en del om skogshantering, och vet att träd behöver tas ned vid en viss ålder. Men det hjälps inte. Jag saknar den vackra skogen. Om några år kommer nya plantor som tar över som kolsänkor. Det är två år mellan bilderna. Tre nya hus har byggts på ena sidan, kanske blir det fler? Men inte många, jag har sett att det bara finns ett par tomtmarkeringar.

De två stora högarna med grot (grenar och toppar) har nyligen samlats ihop. Snyggare blev det, men vad säger insekterna? 

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag förstår att du saknar träden. Det är så konstigt att komma till en välkänd plats och den är kalhuggen. Så otroligt konstigt. Man känner inte igen sig.
Men ja, jag vet också att det måste ske. Sen vänjer man sig och börjar gilla att det är mer luftigt. Ja iaf på somliga ställen, men på andra känns det bara FEL.
Grot ja, det är ett ord jag också fått lära mig på senare år. Ett bra ord, Grot! :-D

Underbart att du har snö, jag blir så avis.

Ha en fin fin helg!!

Bloggblad sa...

Ja, det är trist. När vi var unga plockade vi svamp i en underbar sagoskog utanför Åtvidaberg. Många år senare när vi kom tillbaka var allt nedhugget … 😢