Statcounter

fredag, augusti 05, 2005

Häng med nu!



Nu har jag tjatat om mina stavpromenader länge, i dag ska ni få följa med på en i mängden. Häng på här (och gagga ska kolla in stavföringen, här ska det inte bli passgång som i gaggaskogen). Inga närbilder, för det är min kamera dålig på. Dessutom gillar jag vida vyer – både på bild, i verkligheten och i fantasin.


Först går vi genom prästgårdsparken, för 150 år sedan bodde här en trädgårdsintresserad kyrkoherde som planterade en mängd ovanliga träd, känns alltså helt ok att inte kunna namnge dem. Sedan många år är det en öppen park för vem som helst. För 1500 år sedan användes parken till blot och gravsättning…man kan ana gravkullarna. Historiens vingslag prasslar ofta inne ibland träden. Eller är det ekorrarna?







Och så kommer vi ut på fälten – nånstans mitt i bild från vänster till höger (eller för all del tvärtom) gick förr en smalspårig järnväg, nedlagd på 60-talet, där min mamma åkte rälsbuss 1944 för att titta (och kanske lyssna?) på en snygg predikant som hon hört talas om… Tycke uppstod – och resultatet: Ett bloggblad. (Fast det tog många år dit – riktigt så gammal är jag inte. Det var liksom inga snabba ryck med predikanten!)















Här har vi lite ”typ blommor” (se tidigare post) som ger sommarpromenaderna en annan dimension än när jag pulsar fram vintertid. Gulmåran är sommardoften nummer ett för mig. Men midsommartid när det doftar smultron är inte heller dumt.

















Ganska igenvuxet på sina ställen. Inte känns det som om det varit en järnvägsbank. Men det som känns är rätt skönt i benmuskler och axlar så här på tillbakavägen… dags för en dusch – men den tar jag helst utan kamera och bloggargemenskap!

21 kommentarer:

Cornelia sa...

Åh en sån trevlig promenad, du skulle kunna bli guide ju. Jag tror jag ska ta kameran med nästa gång jag promenerar, fast det blir utan stav.

Gagga sa...

Jag har ställt undan bambustavarna där de hörde hemma; i Bosses "skidmuseeum". Har så mycket annat i händerna när jag är ute o skuttar över stock o sten. Men det var kul att följa din promenad.

Ilva sa...

Gor det, det ger en helt annan dimension pa vandrandet! Bloggis, det ser ju ut som vadret ar ratt ok, nu fick jag lust att se svensk natur, tur att jag aker upp i overmorgon!!

Batbut sa...

jag har det! Bloggis står för guidade stavturer, ilva för maten och så dricker vi vin och har gemytligt *s*

Bloggblad sa...

Jaså ilva och jag ska få jobba och slita och ni andra bara roa er...

Gissar att det skulle sluta med att ni sitter och flamsar med mamsen som tidigt får ont i tårna av guldsandalerna och så börjar ni på ilvas matsäck medan jag går vidare in i ensamheten och pratar för mig själv.

Ilva sa...

VI gar vidare menar du val och sa tar vi matsacken med oss for de flamsar sa mycket att de inte marker nat innan det ar for sent....jag lovar att lyssna uppmarksamt!

Vi på Kantarellen sa...

Sssss.... ingen snor mat från mig!!!

Ilva sa...

Snor o snor, om det nu ar jag som gjort den sa ser jag mig som den rattmatiga agaren...du kan sitta dar med Skugges rabarberpaj o knapra du!!

Bloggblad sa...

*Gapskratt* Ni är för roliga - men nu blev jag hungrig - hålla på att påminna mig om mat...
Varför kan du inte ta med dig lite mat och komma hit ilva???!?!? Jag tog ut mig helt förra fredagen!

Ilva sa...

Vanta tills pa sondag, ha hjalmen pa dig sa slapper jag ner lite vid lunchtid nar planet passerar ovanfor dig!!

Vi på Kantarellen sa...

Pajen är ju nästan slut. Kolla bar!
*blurp*

Bloggblad sa...

Ilva: Jag har ALLTID hjälm på mig - snubbelrisken är stor! Och jag har mer innanför pannbenet än frisyr utanpå...

Mamsen: Din glufs!

Theron o familj sa...

Hur många kg sa du att du tappat på detta sätt? Var det 230? Tror du blivit lurad bloggblad eller så var du vääldigt stor innan..

Bloggblad sa...

Ähum.... Mamma Mu - vem pratar du med? Det är jag - bloggblad som i så fall lurar vem? Det är ju jag som bantat med Aftonbladet och gått ner 250kg...

Men så här går det när folk är inne och snurrar och tjafsar på varandras bloggar. Tur att det inte bara är jag som blandar ihop oss!

Theron o familj sa...

Ja det var faktist dig jag menade. Men nu har vi nog missförstått varann, *fniss*
Jag, var då ironisk.Om din viktnedgång alltså, med hjälp av stavarna. Och du?

Vi på Kantarellen sa...

Jag ska minsann härma i morgon... fast MUCKET mer glamouröst!!! Hi hi hi...

Gagga sa...

Fattar ingenting. Stängde av en stund o umgicks med min man. Vi delade en flaska vin. Ser ut som om fler har gjort det!

Lyckliga Grodan sa...

hick,
jag återhämtar mig efter dagens offerrunda och ser att det blir picknick på söndag. Jag tar med mig haklappen och en flaska vin. inga stavar

Bloggblad sa...

Okej - får väl skylla på whiskysåsen att jag läste ett "av" som inte stod... Nu betonade jag rätt och fattade rätt.
Eller också var det vinet till whiskysåsen (som jag fick recept på häromdagen när jag inte visste hur jag skulle få slut på whiskyn sen svärfar dog... hick...)

Mikusagi sa...

Typ blommor är alltid bra att ha lite här och där i vägkanterna.
Häftig skog.

Anonym sa...

Vilka fina bilder!