Statcounter

söndag, januari 15, 2006

Nu...

...har jag muttrat färdigt över snedfördelningen mellan män och kvinnor i teve och tagit mig samman med ett lagom sakligt-ironiskt-spydigt-argt-kärnfullt mail till Klagomuren. Eller Ombudsmannen som han heter. För det är klart att en ombudsman är en man...?

Jag har fått ett autosvar om att han ska "läsa och begrunda" - jag återkommer om jag skulle få svar. Skulle kunna tänka mig något svar om att de kommer att kvotera in kvinnor... Som de ska göra inom filmen. Som om inte kvinnor går att räkna på riktigt - utan bara kvoteras in av snällhet med en suck.

Det var Nisse Hult igår (som jag hade trott skulle vara roligt!) som fick det att rinna över... Men det var Schyfferts program om humor som fyllde bägaren till brädden. Alltså sista centimetern, för Oldsberg, Harrysson, Barnekow, Weise, Kirchsteiger och Dahlberg m.fl. låg redan och skvalpade där.

Jag vill se dramadokumentärer om: Jenny Lind, Elsa Beskow, Hanna Ouchterlony, Alice Tegnér, Agnes von Krusenstjerna, Selma Lagerlöf, Ellen Key m.fl. Och jag vill se fler mogna kvinnor som programledare (men de unga och vackra får gärna vara kvar!) och lika många kvinnor som män i underhållningsprogram.

Om någon mer skulle känna likadant delar jag gärna med mig av mailadressen till Claes Elfsberg.

14 kommentarer:

Gagga sa...

Förlåt mig, men jag tyckte det var jätteroligt. Får jag vara kompis med er ändå ;)

Bloggblad sa...

Ska jag ha åsiktskvotering? Nej, du får vara med även om du skrattade igår.
Jag blev så himla besviken, för trailern verkade kul och idén kändes himla rolig. Jag brukar älska Johan Glans dessutom.

Anonym sa...

Bra rutet, damen! Jag har slutat at titta på TV. För det är många gubbar i rutan. Det räcker med min...

Bloggblad sa...

Tack Anne-Maj!
Gunnel: Det där känner jag igen. Fast med Internet brukar jag hitta rätt namn... inte live.

Vonkis sa...

Vad härligt med en människa som tar tag i saken i stället för att bara sitta i köket och muttra för sig själv.

Bra jobbat!

Bloggblad sa...

Tack Vonkis! Men du ska veta att jag muttrat hemma i köket i många år innan jag blev så här frispråkig...
Det är en av fördelarna med att bli äldre! Åtminstone jag har blivit modigare.

Farsan_Baloo sa...

Jag tycker faktiskt att kvotering är bra i vissa fall, och detta är ett sådant. Visst, man kan tolka det som att man av snällhet låter kvinnor få jobbet. Men även om det skulle vara så tror jag att det kan ge positiva effekter.

Vi är nog överens om att de samhällsstrukturer som gör att kvinnor och invandrare diskrimineras på arbetsmarknaden måste bort. Ett första steg är att öka antalet kvinnor och människor med annan bakgrund än svensk i media. Visa att det inte behöver vara så att män per definition klarar allt utom amning bättre än kvinnor.

Om förändringen inte sker med tvång (kvotering) tror jag inte att den kommer ske alls. När strukturen är bruten behöver vi förhoppningsvis inte kvotera!

Är inte säker på att jag har rätt, men verkligheten visar ju med all önskvärd tydlighet att något måste göras.

Bloggblad sa...

Välkommen hit, farsan Baloo!
Jag håller med dig - om inte jämlikheten blir av på naturlig väg, därför att kvinnor är lika bra - kan lika mycket - då måste det kvoteras.

När det gäller invandrare så tror jag nog att de har det tufft på arbetsmarknaden, men skriver de en bok eller en film - då finns det fler öppna armar.

Nu ska jag kolla in din blogg!

Anonym sa...

Och NäR väl en invandrare får skriva kolumner så får han skriva kolumner just som "invandrare" - hur sjukt blir det inte? det befäster ju bara status quo. Jag tänker på Carlos Rojas i det här fallet.

Bloggblad sa...

Agnes: Det ska jag kolla! Låter gräsligt. Jag såg bara rubriken om ett sånt program och tyckte det lät dumt. Alltid tror nån att personerna gjort brottet på riktigt.
Josephinea: Ja, det påpekas alltid - om man inte hör det på namnet, att skribenten är invandrare.
Jag har lagt märke till att när folk på stan/skolor/arbetsplatser ska intervjuas i teve, då väljer reportrarna nästan fler invandrare - förmodligen för att visa att h*n inte har några fördomar... och så blir det snett åt andra hållet.

Bloggblad sa...

Agnes: nu har jag läst listan. Gräsligt. För det ÄR negativt att bli dömd även om det är på skoj. Lotta Engberg är väl inplockad för att de ska kunna säga: Ja, men det finns en kvinna med i alla fall!!! Titta bara!

Batbut sa...

Själv är jag så tråkigt att jag i princip aldrig ser på TV. Jag är nog det mest okulturella som finns.... Bio 1 gång om året, 1-2 videofilmer per kvartal. Enda jag lyckas se är nyheterna och ER! Fast nu riskerar jag att bli fast med Prison Break... Och Geena Davis (där kan man snacka om Girl Power)

Anonym sa...

Väl rutet!

Farsan_Baloo sa...

Fått något mer personligt svar på mailet?