Statcounter

måndag, november 03, 2014

Mycket sång blev det...

Som avslutning på en fin musikhelg lyssnade jag till den fantastiskt fina damkören Ch*orus Fem*inae som en av mina tonsättare är ledare för. Vilken njutning! Bara luta sig tillbaka och ta emot. De sjöng tre av mina texter, och en av dem är skriven inte bara med penna och papper, utan med hela själen och med många minnen invävda (som kanske inte alla lyssnare hör). Jag kan väl erkänna att jag fick snyta mig efter den... Inspelningsapparaten stod på golvet och skötte sig själv, så jag var med till 100%

De sjöng också några gamla favoriter från den tid då min dotter var med i hans flickkör för ca 20 år sen, då också några av de här damerna var flickor och med där.

Om någon vill höra min favorit, så går det bra att skicka ett mail till mitt förnamn@efternamn punkt com så kommer både text och musik. Jag har inte lyckats lägga den på youtube.

Skulle någon vilja höra ett exempel från den lilla vokalensemblen, så har jag ett sånt inspelat också.

När jag gick ut på min runda idag, tänkte jag vända när det började regna för andra gången - men vilken tur att jag inte gjorde det. Plötsligt blåste alla svarta moln bort och solen lyste från en klarblå himmel. Lite hösttrött såg solen ut, knappt ovanför trädtopparna, men ändå.... vilken skillnad det blev i steget och humöret.

6 kommentarer:

Musikanta sa...

Ja, det var tider då när döttrarna var med och sjöng...
Så kul att de sjöng tre av dina sånger - tonsatta av körledaren förstås?

Läste just i tidningen att vi behöver mycket ljus så här års (visste vi förut förstås) och att man blir sugen på lite extra kolhydrater då (visste jag inte.)

Jag har bestämt sedan några dagar tillbaka att den dagliga promenaden ska äga rum meddetsamma efter frukost så att den alltid blir av - med eller utan sällskap. Annars är det lätt att parkera sig framför datorn och vips är det lunch...

Bloggblad sa...

Musikanta: En av dem som brukade hänga med i bilen härifrån är med i den här lite mer vuxna kören. De flesta är f.d. flickkorister. Ja, B-G hade gjort de flesta av sångerna igår, men inte alla.

Jag visste inte heller att man blir mer sugen på kolhydrater på vintern, mitt godissug kommer mest fredags- och lördagskvällar, annars klarar jag mig. Det är väl gammal vana?

Jag brukar gå ut nångång mellan 11 och 13, då är det som ljusast. Då hinner jag nåt på förmiddagen och nåt mer på eftermiddagen. Glömmer att gå gör jag aldrig, för jag längtar efter att komma ut.

Anonym sa...

Underbart att det går så bra och blir så bra av det du producerar!
Men jag har ju alltid trott på dig i och för sig :)


Kulsprutan

Bloggblad sa...

Kulsprutan:
Tack! Jag fick ditt mail nyss, det gläder mig att höra att du sjunger! Det är väldigt nyttigt att sjunga, det sätter fart på det inre systemet.

Du har verkligen varit positiv och hejat på, det uppskattar jag. Nu sitter jag och väntar på "maestro"... jag har tänt en brasa och dammat av pianot, igår bakade jag muffins - måste ju fjäska lite så att jag får fler jobb!

Annika sa...

Säger som Kulsprutan, så härligt att det går bra för dig!!
Måste vara så mäktigt att höra egna sånger sjungas av kör!

Bloggblad sa...

Annika: Tack! Jag är så glad för alla uppdrag, i dag har jag just fått en rejäl bunt noter som ska ha text.

Det blir ju lite vant med tiden, men de första gångerna jag hörde en kör sjunga mina texter (i slutet av 90-talet) då grät jag varje gång. Nu njuter jag bara... Fast, det är en sång som de sjunger som jag har lagt ner mer av min själ i än andra, och den klarar jag knappt att höra utan att gråta.