Statcounter

tisdag, november 25, 2014

Några fönster kastar jag mig inte över...

Jag har sett dem idag... de ambitiösa, duktiga husmödrarna som genast drar fram fönsterskrapan så fort solen tittar fram. Det gör inte jag. Jag tar mig en långpromenad i stället. Det blir snart mulet och grått igen och då syns inte lerlagret på husets 20 fönster. Jag har i alla fall lättat lite på husmorssamvetet och dammsugit bort den lera vi dragit in i hallen.
Så ljuvligt att äntligen kunna suga in lite ljus i själen som fick sig en törn av att kroppen inte riktigt ville förra veckan. Mina kära läsare ska slippa detaljer... nu mår jag i alla fall bra igen och njuter av det och har lust att ta tag i nästa skrivprojekt. Jag har rådfrågat SAOL om hur jag ska beskriva detta projekt, men ... jag blir inte klokare. Det skär i öronen att säga: Jag ska skriva text till 8 kanoner... liksom det gnisslar att säga: Jag ska skriva text till 8 kanon... Är det någon som med säkerhet vet hur man säger? SAOL anger musikalisk kanon ihop med kanon = rättesnöre och -er i plural. Förresten... jag kanske ska fråga SPRAKET i P1?

22 kommentarer:

PGW sa...

Språkrådet brukar vara snabba att svara på mail, de har hjälpt mig flera gånger.

cruella sa...

"stycken i kanon"

Bloggblad sa...

PGW: Roligt att se dig här igen, jag trodde att du hade övergett blogglivet...
Jag har inte prövat att skriva dit någon gång. Jag ska kolla upp deras hemsida och leta efter en adress. Kan vara bra att ha. Ju mer jag skriver, desto tveksammare blir jag. Borde vara tvärtom, tycker jag.

Cruella: Det kan funka, även om det blir en liten omskrivning. "skrivna för kanon" kan kanske också funka. Vi får väl se om jag landar i något som känns bekvämt innan alla texterna är klara.

cruella sa...

Ditt förslag funkar ju jättebra. Omskrivningar är skribentens och framför allt översättarens ständiga följeslagare:-)

Annika sa...

Fråga Språket du! De vet det mesta. Eller Språkrådet.
FÖ gjorde du helt rätt!! Skönt med prommis i solen. Hellre det än att tvätta fönster.

Bloggblad sa...

Cruella: Du anar inte hur ofta jag ändrar just för att slippa krångligheter. Bl.a. gjorde jag det senast i det här inlägget. För många år sen, innan jag började skriva i större utsträckning och därmed läste på och förkovrade mig i skrivregler, skrev jag "fönstrena" en gång på en kurs med andra lärare. Då fick jag ett högljutt fnysande från en äldre kollega "vet du inte hur det heter??????"
Jag gack och köpte ett ex av SAOL på hemvägen. Sedan jag slet ut det exemplaret har hunnit slita ut ytterligare ett.
Numera är jag inte så noga med bloggen eller facebook, tycker att det gärna kan låta lite talspråksaktigt. Språkpolis vill jag absolut inte vara - så mina anteckningar om galna felsägningar som jag har hört, brukar jag aldrig visa för någon... utan sparar för att ha som exempel om jag skulle behöva det någon gång.
Jag är väldigt noga när texter ska publiceras och konsulterar proffsiga vänner som jag litar helt på.

Annika: Jag tänker på Alf Henrikssons dikt om hon som skulle göra allting färdigt först - och när hon sytt färdigt på sin klut, hade häggen blommat ut...

Bloggblad sa...

För den intresserade kan jag meddela att den första kanonen är färdigskriven nu. Jag har provsjungit den flera gånger och känner mig nöjd.

Musikanta sa...

Haha, tror inte att att ens Språket kan svara på det. Själv skulle jag kanske försöka med "kanons". Jag ser ju "Canon" ibland i mina engelska orgelböcker så det är kanske därför jag inte skulle tycka det vore så tokigt. Definitivt inte kanoner i alla fall. Jag skulle nog hellre skriva Tre Kanon i så fall.

Jag har köpt en fönstertvättare som går på batteri men har inte hunnit (!) använda den än. Får bli "te vecka"...

Bloggblad sa...

Musikanta: Tonsättaren själv sa "kanons" men jag tycker inte att man ska böja på engelska. Undantag för "jumpersar" som jag sa när jag var barn och min pappa blev förtvivlad. Han kunde inte mycket engelska, men ville väl briljera med det han kunde.

Min fönstertvättare (jag) går på ren viljekraft. Men du kan berätta om den elektriska funkar bra. Jag får spår när solen lyser vilket system jag än använder. Har prövat det mesta.

cruella sa...

Inga kanons - att böja det så är ju bara ett tecken på att det inte går att göra något vettigt med våra egna pluralformer. Slutsats: omskrivning:-)

Vad roligt att det går framåt med arbetet! Jag ligger lågt med sjungandet nu, det är så mycket annat som "stör" - mest trevliga saker, men det blir för mycket i kalendern.

Eleonora sa...

Lilla söta du - finns det ingen fönstertvättarkille i Sping.?? Jag har en som kommer en gång om året och tar innan/utan o emellan. Absolut nödvändigt för mig då varje fönster har 6 (!!!) rutor. Däremellan får det bli när jag inte kan låta bli (?) eller inte kan se ut.

Du är då så duktig och bra på det svenska språket och om du blandar in talspråk eller förenklar ibland, märket i alla fall inte jag - som ju ofta skriver talspråk och knasigheter till vardags.

Jag har också varit duktig i mitt unga liv och kunde mycket, men åldern har tagit ut sin rätt och numera får man vara glad att över huvud göra sig förstådd. Men det moderna mobilspråket har jag inte anammat.

Lycka till med kanonerna, kram från
Eleonora

Anonym sa...

Kanons låter inget vidare - jag är säker på att omskrivnng Kanon Ett osv blir bra.

Det är klart att du ska tillvara solen ppå din promenad. Det är väl ändå mårkt utanför vid 16-tiden och då syns ju inte skiten :)

Kulsprutan

Anonym sa...

Usch, så felstavat det blev härovan...

Kulsprutan

Bloggblad sa...

Cruella: Stackare som måste klara dig utan körsång... Igår när vi övade med den lilla vokalensemblen var jag helt salig över hur fint det lät. Vi sjönk inte en cent på nån av låtarna...(fast det brukar vi inte göra) Det ger en kick!
Kanons tänker jag inte säga!

Eleonora: Jag hade en kille som tvättade dem för ganska många hundralappar medan de var i smårutor och delbara. Nu är det stora treglas så det går väldigt snabbt när jag väl får lust. Därför sparar jag pengarna - tid har jag ju.
Skönt att du inte märker när jag slarvar lite... :D

Kulsprutan: Eftersom de inte har namn än, så får det bli nummer 1, 2 etc
Jag har gått och grunnat på om man inte kunde kalla det tonväv, eller stämväv eller stafettsång i stället...

Vad gäller stavningen av mörkt, så är det väldigt vanligt att man uttalar det med ett ö som nästan låter som å... så det gör inget.


Klimakteriehäxan sa...

Kanon med lite kanon ... "texter för kanonsång"? "text att sjunga i kanon"?

Klimakteriehäxan sa...

Och apropå fönstren - så länge det inte regnar och blåser in så ......

Bloggblad sa...

K-häxan & Cruella m.fl.:
Kan det vara så att det känns fel med "en kanon flera kanon" bara för att det är EN kanon. Ett kanon, då hade det varit helt rätt utan ändelse. Kanske?

K-häxan: När man betonar det rätt går det förstås bra med kanonsång även om det känns lite klumpig. Normalt pratar jag bara om just EN kanon, för det är inte så ofta jag sysslar med många på en gång. Alltså har problemet inte uppstått tidigare.

Jag spar fönstereländena tills det blir många fina dagar i sträck att slösa lite med. Eller tills jag ska ha gäster... jag är den falska sorten...

Margaretha sa...

Jag skulle säga kanon och inte böja det. Kul om du frågar Spraket, det är alltid intressant att lyssna på tycker jag.

Ha det bra. Nej, jag låter också bli mina fönster, ingen idé.

Kram

Bloggblad sa...

Margaretha: Jag ska säga till om jag får svar från Spraket i P1!

Faktisk tog jag ett snabbt gnid över köksfönstret när jag bytte gardin. Mina färgglatt somriga gardiner funkar inte till adventsljusstakar, så jag slängde upp ett par våder med amaryllis igår.

ullrika sa...

"Kanonsar" hade jag sagt som du säker förstår :D men det hade varit skojigt att höra vad Språket tycker, skrev du till dem?

Ang det där putsandet å fejandet så blir jag liksom så provocerad av allas våldsamma behov att skryta med sin präktighet i sociala medier att jag typ sånär kreverar.. men det kan jag ju aldrig uttrycka i egna sociala medier så jag utnyttjar i vanlig ordning dig för mitt gnäll. F'låt!

Krams!

ps. jag ligger vansinnigt efter i läsningen här märker jag! Tur att du inte är så flitig med bloggningen att du envetet ska producera ett inlägg om dan :p

Bloggblad sa...

Ullrika: Ja, kanonsar är kongruent med mitt favoritpluralord: jumpersar... Jag ska berätta sen när projektet är klart, vad det får för namn.

Jag kan tänka mig att det ligger mycket annat bakom alla dessa vackra dukningar och uppiffningar som syns på fejan - för visst tror jag att man kan lura sig själv lite... det gör jag med ibland: TITTA så fint jag har gjort... och ingen ser det jag inte visar...

Lite mer vardagsrealism skulle sitta fint. Jag tar mig en facebookfasta lite då och då när jag blir för trött på't. Eller gör som du, passar på att ösa ur mig i någon annans kommentarsfält...

Inför jul verkar det som en tävling pågår om vem som har julpyntet klart först. Jag kommer förmodligen att bli sist av alla.

Jag HINNER inte blogga så mycket mer, för allt tar längre tid när jag inte har tider att passa.

Bloggblad sa...

Ullrika: Jag skrev på Språkets facebooksida, men de har tydligen alltid ett tema nuförtiden. Nästa vecka är det bara julfrågor.