Statcounter

torsdag, januari 22, 2015

Kontrasternas dag

Uppe redan kl 06... (Sällsynt!)  Färd med bil och make till Norrköping kl 07 (bilen skulle på service) vidare med tåg mot Linköping kl 08 och på plats klockan 09 bland  22 f.d. biskopar som tittade ganska så barskt på mig. Jag är alltså med i en nämnd inom stiftet. Faktiskt är det mycket roligare än det låter att handha egendomar... Kyrkan äger och arrenderar ut en del gårdar och skogar - och det är en del pyssel med det. Jätteintressant, tycker jag, och är glad för att jag bara är ersättare och har tid att lära mig.
Det finns många kunniga som sköter det hela, jag lyssnar och lär.

I dag hade jag inte bråttom hem eftersom den servade bilen skulle hämtas av maken kl 16, och om jag kom med tåget då skulle jag slippa åka buss hem. Alltså tog dottern och jag en eftermiddag tillsammans och inventerade affärerna i min gamla stad. Det fanns inte någon enda av mina favoriter kvar.
Men - det gamla populära fiket fanns kvar. Och var moderniserat med ett hopkok av gamla auktionskammarmöbler och studentikosa tapeter och grovt tillyxade furubord... (Det var mycket flottare på 60-talet!) I mitt möte ingick god lunch - men, ni skattebetalare kan vara lugna, priset dras från ersättningen för mötet! Dottern fick en sallad och jag en pytteliten espresso.
En riktigt fin dag blev det. Jag fick några flashbacks från tidigt 60-tal när min kompis Gela och jag på diverse lovdagar fick följa med pappa från Motala till Linköping, där han jobbade i centrum.  Och så drog vi runt i storstaden hela dagen på EPA och Tempo, käkade lunch med pappa (och hans plånbok) på Ringbaren och kände oss världsvana.

12 kommentarer:

Elisabet. sa...

En pigg pensionär - det låter som en klyscha - men det tycks sannerligen stämma på madame Bloggblad ,-)
Snyggt med hårband eller vad det nu kallas, men på mitt huvud ser det inte alls ut så där ,-)

Bloggblad sa...

Elisabet: jag kan lätt ladda upp för en eller möjligen två intensiva dagar. I går var jag piggare än jag hade förväntat mig, förmodligen för att det var så kul. Men idag... har sovit länge och ska väl så sakta ta mig an dagen - blir nog i ultrarapid....

Den sortens hårband är suveränt, i mössa får jag alltid in kalluft i öronen. Det här bandet är i tunt ylle, men sommarbanden är i nåt annat. Jag älskar dom! Döljer spretigt hår bra också. Och blåser inte av i båten. (Det sista är inte så aktuellt just nu....)

Andra året i Hjo sa...

60-talet - det var tider det! En ny tid började där och då.
Trevlig helg!

Anonym sa...

Kul med kontraster när dom är så positiva!

Kulsprutan



Bloggblad sa...

Andra året i Hjo:
Jag håller med, 60-talet skimrar... men det även 40-50-70-talen gör för dem som utforskade världen då.
Ändå tror jag att fler saker var nya på 60-talet när folk började få det bättre ställt, kläder, musik och tonårskulturen förändrades.

Kulsprutan: Ja, det var ovanligt roligt - dottern och jag får sällan tillfälle att träffas så där på tu man hand. Men nästa gång vill barnbarnet vara med... hon blev lite avis när hon hörde hur trevligt vi hade.

Annika sa...

Snygg du är, fru Bloggblad.
SÅ FIN!!
Önskar dig en finfin helg!!

mossfolk sa...

Fullt ös och så himla trevligt det låter.
Men vad är det för pyssel, rent konkret, med de utarrenderade gårdarna och skogarna?

Bloggblad sa...

Annika: vad snäll du är! Med lite smink går det trötta ansiktet att ordna till rätt så bra. Men faktiskt var jag ovanligt pigg igår. Fick energi av att det var så kul. Jah hoppas att ni också får en bra helg!

Mossfolk: kyrkan äger skogar och lantbruk, ganska många. Det är nya ekologiska kycklingstallar, nya maskinhallar, vägar som körts sönder, skogsområde som byts mot likvärdigt, arrendegårdar som säljs, vindkraftverk som ska anläggas...hur mycket som helst som jag inte har ägnat en tanke åt tidigare. Mycket konkreta grejer och riktigt intressant. Tjänstemännen förbereder och vi klubbar. Fast jag är bara ersättare. Jätteskönt!
Det är folk från Stiftsfullmäktige som utses till diverse utskott. Jag hade tackat nej till två andra, men tyckte att det här lät spännande.

Klimakteriehäxan sa...

Gammeldags fik är alltför sällsynta!

Bloggblad sa...

K-häxan: jag har varit på några som varit efterkonstruktioner av 50-tal. Fast jag är inte särskilt ofta på fik öht. Käkar mest bara lunch när jag är på stan, så min erfarenhet är inte så stor på fikområdet.

Margaretha sa...

Kul att höra att någon minns Epa,Tempo och Ringbaren. Det törs man ju inte nämna annars, ingen vet och man får alltid anledning att känna sig "jättegammal".
Låter trevligt hur som helst.
Kram

Bloggblad sa...

Margaretha: Jag kände mig ganska mossig när jag pekade ut och berättade om ställen som dottern inte ens hört talas om...

Jag ska titta i mina gamla album om jag hittar någon bild från förr. Vill minnas att jag hade min Instamatic med mig Anno Dazumal.