Statcounter

fredag, januari 12, 2024

Sova med nobelpristagare

Rubriken låter mer intressant än vad det är ... Ibland har jag svårt att somna om nätterna eftersom jag är som piggast framåt läggdags. Totalt olika mot morgnarna då jag somnar om hur lätt som helst och bara snoozar. Var femte minut kan jag i sömnen trycka på rätt knapp på mobilen i en dryg timmes tid. 

Insomningsproblemet har under senare tid haft en klar orsak: jag kan inte släppa tankarna på det roliga jag har för mig om dagarna. Mer om det nedan. 

Nu har jag köpt ett trådlöst pannband med hörlurar i. Jag hade ett förut och vet att det funkar, men med sladd som inte passar min nya iPad. Jag prövade först med ett vinterpratsprogram utan musik. Funkade perfekt, men när jag vaknade insåg jag att jag hade hört tre sommarpratare i sömnen innan batteriet tog slut. Fast jag somnade snabbt redan till det första. 

På Nextory finns en inställning för sömn som stänger av efter önskad tid. Perfekt! Vem skriver så långtråkigt att jag inte ligger vaken och lyssnar? Jo, den senaste nobelpristagaren. Jag prövade att läsa en av hans böcker, men förstod inte alls finessen med den, det hände ingenting. Han verkar så himla trevlig, så det var synd. Reine Brynolfson har en underbar röst - så nu somnar jag med F*sse natt efter natt utan att ha en aning om mer än "sa han, sa jag, tänkte jag, trodde han ..." entonigt och malande. 

Och vad är det då som håller mig igång mer än de vanliga promenaderna? Jo, min mormors mormor Britta-Cajsa som jag redan berättat många gånger om. Massor av gånger har jag klätt ut mig till henne och berättat i jagform om det dramatiska liv hon hade. Nu blir det en bok av berättelsen. Snart klar. Jag har redan fått ett datum då jag ska berätta om henne och boken. 

Mycket är sant i berättelsen, men vad hon tänkte och sa vet förstås ingen. Där hittar jag på friskt, men har mina anmödrar i åtanke och vet hur de tänkte och pratade och styrde och ställde. 

De här dockorna har jag hittat på att hon gjorde. Jag såg en amerikakoffert på ett museum och där hade någon gjort en docka som såg ut som en piga. I boken är det någon som emigrerar och då skickar Britta-Cajsa med en pig-docka. Sen gör hon några fina damer också. Hennes andre make var skräddare (på riktigt) så hon kunde lätt få fina stuvbitar. 


Jag håller på med slutjusteringarna av boken nu. Omslaget till boken är klart, gjort av en lokal konstnär efter mina önskemål, jag är mer än nöjd med det. Men titeln??? Jag har brainstormat och har en massa förslag, men ratar det ena efter det andra. Det får ju inte låta som en pigroman även om det är det. Feelgood är det absolut inte, så inget gulligt om livet på landet. Hennes liv var kantat av elände, men det ska man inte se i titeln. 

I går tackade jag ja till att komma och berätta om boken och Britta-Cajsa på årsmötet i den hembygdsförening som har jag hjälpt mig med fakta och foton, så till mitten av mars måste boken vara klar. Jag låter trycka den i egen regi, det brukar gå fort. Nu återstår korrekturläsning - jag har fått jättebra hjälp med lusläsning och tyckanden, så jag är rätt nöjd. 

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Heja Marianne, du vet min adress...mina adresser som behövs. Jag tingar en genast.! Fina dockor...spelar ingen roll vem som har gjort dem, fina är de hur som helst.

Lycka till!

Bloggblad sa...

Åh, tack! Gulle dej! Jag återkommer när den är tryckt. Hoppas att jaghittar adressen … jätteroligt att du vill läsa. Du är den första som anmält intresse.