Statcounter

söndag, mars 03, 2024

Nya boken

Ni som har varit med här ett tag minns kanske att jag har skrivit om min mormors mormor och lagt ut bilder från när jag berättat om henne i en monolog. Jag började uppträda med den 2005, så det är ett tag sedan. 

Eftersom det var så roligt att skriva de andra två böckerna om min familjs öden och äventyr, så fick det här också bli en bok. Den utspelar sig under större delen av 1800-talet. Britta-Cajsa föddes 1815, men boken börjar när hon är tio år och blir föräldralös. Sedan får man följa hennes dramatiska liv till strax innan hon dör. 

Platser och namn (utom på några bifigurer) stämmer med verkligheten, en del har jag förstås fantiserat ihop för att det inte bara skulle bli ett rabblande av allt hon drabbas av. 

Jag har fått en tjock bunt med släktforskningspapper av en äldre släkting, dessutom hört en del historier från folk i Kimstad och läst tidningar från den tiden. På min hemsida finns fler bilder på några ställen där hon bodde. Många av husen är tyvärr rivna sedan länge och/eller ombyggda. 

Den fina omslagsbilden har en lokal konstnär gjort, Ola Niklasson. Han fick mina önskemål och prickade in dem perfekt. Vart hon är på väg i bilden, och varför hon har sån fin svikt i steget, framkommer i boken. 

Det går att beställa boken till bibliotek eller köpa den direkt av mig. Det blir billigare än att köpa via nätet. 




 

7 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Fantastiskt fin pärmbild! Jag ser mycket framemot när det ringer på min porttelefon och postiljonen står här med boken i handen och frågar om jag är jag.
Hör av mig så snart jag får den.
Lycka till Marianne!

Anonym sa...

Äventyret: Har det tagit så lång tid? 14 dagar … Hoppas att den dyker upp snart!
Idag har jag fått en väldigt snäll och fin recension av okänd kvinna som köpte den enbart pga framsidan 😁
Och sen en från min brors tidigare fosterson som ”aldrig läser en pappersbok”. Han sträckläste den här - jag blev jätteglad.
Marianne

Hanneles bokparadis sa...

Grattis!

Bloggblad sa...

Hannele: Tack! Fråga gärna efter den på ditt bibliotek.

Anonym sa...

Hur hittar jag bokens ISBN? Biblioteket vill ha det...
Härligt att din tidigare bok "Jag drömmer..." nu finns som ljudbok 👍
/ Carin

Anonym sa...

Carin : 9789152754757 Biblioteken kan söka på Bokinfo - där är boken med, vilket den måste vara för att bibliotek och bokhandlare ska hitta den. Mee ett n skickar jag med det den här vägen. Roligt att du vill läsa den!
/Marianne

Anonym sa...

Äsch - det blev några bokstäver fel ”Men nu …” skulle det stå. Jag har dubbelkollat siffrorna