Statcounter

måndag, december 19, 2022

Nu är fortsättningen klar

Äntligen har boken landat hemma hos mig i färdig form. Fortsättningen på ”Jag drömmer dig hit” pratar jag om nu. Egentligen hade jag inte tänkt mig en fortsättning, men det var så många som ville veta hur det gick för Gustaf och Maria, så jag plockade fram mitt gamla manus med min egen barndomsberättelse ur gömmorna. Där är de ju huvudpersoner även om jag berättar om hela 50-talet ur min synvinkel. Att växa upp på Frälsis var lite (=mycket) speciellt. 

Bilden föreställer hela familjen under ett friluftsmöte på Torekällberget i Södertälje 1954 då jag var tre år. Pappa leder sången och mamma håller fast min livliga brorsa. Första kapitlet tar vid där andra boken slutar - och mot slutet (174 sidor lång är boken) en glimt av hur det blev mot slutet … 
Några av er kommer kanske ihåg att jag redan för 20 år fick den fina recensionen av akademiledamoten/författaren Per W*äst*berg? Han fick manuset av Göran P*alm som var ordförande i Liv *i* Sverige. En förening för berättandets bevarande. Jag tog kontakt med PW och frågade om jag fick citera. Det fick jag. Dessutom ville han läsa den första boken och skrev en fin recension om den med. Snacka om generositet! 

Boken finns att köpa för samma pris som den förra 100:- plus porto 55:- Om du swishar så skriv adressen i swishens meddelanderuta. 070-307 29 80 då ska mitt namn komma upp om det är rätt siffror. 
P.S. På min hemsida www.bokblad.com finns flikar med bilder till böckerna. 




15 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Men wow!!!! Redan klar! Det gick verkligen undan. Jättestort grattis!

Bloggblad sa...

Ja, det var skillnad mot Lavas hastighet. Jag filade på manuset i ett par månader, sen gick det till tre personer/kunniga väninnor för korrläsning. Det tog 15 dagar från det att jag skickade in materialet till tryckeriet till dess lådorna stod i hallen häromdagen.

Bloggblad sa...

Tack för grattiset också förstås, K-häxan!!!

Äventyret framtiden sa...

Bamsegrattis! Nu går jag in på din hemsida....

Bloggblad sa...

Äventyret i framtiden: Hoppas att PostNord och deras utrikes kompisar jobbar lite snabbare än sist när de tydligen cyklade hela vägen och sen rodde ut till dig.

Monica sa...

Vad tuff och kreativ du är! Givit ut två viktiga böcker på kort tid. Grattis säger jag.

Och Torekällberget, firat midsommar där, gått jul- och djurvandringar och historievandringar och mycket mer. Men något friluftsmöte har vi inte upplevt där men har en känsla av att Frälsningsarmén varit väldigt aktiva i den staden. En kvinna som fanns till för alla och stod med sin sparbössa mitt på gågatan är staty numera. Väldigt fint gjord.

Bloggblad sa...

Monica: Tack. Tuff eller dumdristig... det är frågan!

Jag har faktiskt aldrig varit på Torekällberget mer än som 3-4-åring. Min bror är helt säker på att fotot är taget där.

Den kvinnan du beskriver har jag träffat på. Känner inte, men pratade med henne för nästan 20 år sedan när jag var i Södertälje och såg henne stå med bössan på gågatan. Hon bodde inte där då när vi var där, jag frågade om det.

Bor du i Södertälje?

Monica sa...

Vi bor i Stockholms tätort som det heter i södra delen men ofta åkt till Södertälje, just Torekällberget är så fint alla årstider och för alla åldrar. Sen finns ju Tom Tits också med allt roligt och spännande.
Trodde Christina Sandberg bodde i Södertälje för hon stod där på Storgatan för första gången 1965 står det skrivet. Ibland snubblar folk in i statyn för den syns inte så bra i mörker. Hon vann över Björn Borg och Tellemar som århundradets Södertäljebo, hon betydde mycket för människor som ville prata om bekymmer eller bara hälsa. Som en trygghet, hon fanns ju där alltid och såg väl mycket också.

Monica sa...

PS, hon var uppväxt på en mindre ort som finns på en halvö i Mälaren och hör till Södertälje kommun, en del är ju noga med att säga exakt var de bor. Hon hyllas ofta med blomkransar och smyckas.

Klimakteriehäxan sa...

Ser fram emot att läsa!

Bloggblad sa...

Monica: Det var väl himla käckt att hon som godhjärtat och vänlig medmänniska vann över kändisar!
Vårt gamla Frälsis låg kvarteret ovanför det som nu är Tom Tits. Det är K-märkt och när vi var där 2004 fick vi komma in och titta i de lokalerna som Frälsis hade och vi fick även komma in i vår gamla lägenhet ovanpå, där var en radiostation som sände lokalt. Det var rätt känslosamt... lägenheten var otroligt liten, fast det upplevde jag inte som barn.

K-häxan: Det gläder mig! Den är helt annorlunda i stilen mot den förra.

Monica sa...

Så intressant att du bott där, är fint i de kvarteret och nära kanalen. Båten till Birka stannar där sommartid.
Jag såg bara Christina men kollade upp lite nu och hon hann få veta att hon fått denna utmärkelse och idag vet jag hur respekterad hon var/är, ingen petar på den statyn utan smyckar den och alla Södertäljebor har något vackert att säga om henne. Hennes son har sammanställt texter och foton i "En ängel utanför Åhléns", ända till 2008 fanns hon där, i 43 år, dog 2009.

Musikanta sa...

Jättefint omslag och bra att du tog kontakt med PW igen. Jag vet ju lite hur ditt liv varit eftersom du berättat mycket om det men det ska bli kul att läsa din bok också. Önskar dig all lycka med boken.

Babsan sa...

Ser fram emot att få läsa🤗

Bloggblad sa...

Monica: Frälsis låg nog lite längre upp - Nygatan var adressen. Jag har inget minne av att det låg nära kanalen, men å andra sidan var jag 4 när vi flyttade därifrån, så jag minns nog bara det närmaste kvarteret. När jag var där 2004 var det ABF som skötte huset. Det är (var?) kulturminnesmärkt så de sa då att det inte fick rivas.